PODSTAWY PROGRAMOWANIA – TEORIA I TERMINOLOGIA

Cynik to człowiek, który zna cenę wszystkiego i dla którego nic nie ma wartości. - Oscar Wilde

Krótkie omówienie budowy programów komputerowych i zapoznanie się z podstawową terminologią.

Komputer w dzisiejszych czasach jest praktycznie rzecz biorąc nieodłączną częścią naszego życia. Do tej pory byłeś jego zwykłym użytkownikiem, który siadał do komputera instalował potrzebne programy, a następnie z nich korzystał z większym lub mniejszym entuzjazmem. Rozpoczynając naukę programowania należy zdawać sobie sprawę, że to nie jest coś, co można opanować w kilka dni czy też tygodni. Inaczej sprawa się ma z poznaniem języka C++, którego język jest z góry ograniczony, a dzięki temu jest on stosunkowo prosty do opanowania. Kurs języka C++ powinien być jednak poprzedzony odpowiednią teorią, która będzie stanowiła dobre wprowadzenie do nauki programowania. Nie obędzie się również bez zapoznania się z podstawową terminologią, której będziemy używali często w dalszej części tego kursu.

Budowa programu

Pierwszym ważnym zagadnieniem związanym z wytwarzaniem aplikacji jest budowa programu.
Każdy program ma swój początek i koniec.
Początek w programie jest zawsze tylko jeden.
Nie może być ich więcej, ponieważ system operacyjny nie wiedziałby od którego miejsca zacząć wykonywać program.
Inaczej sprawa ma się co do końca programu - może on występować w kilku różnych miejscach programu.

Wielozadaniowość systemu, a pisanie własnych programów

Komputer jest urządzeniem pracującym w pierwotnym założeniu sekwencyjnie. Wielozadaniowość to trik, który na przestrzeni lat stał się codziennością. Pisząc własne programy nie musisz jednak zastanawiać się nad sposobem działania mechanizmu wielozadaniowości - koncentrujesz się tylko i wyłącznie na pisaniu swojego programu. System operacyjny wraz z uruchomieniem aplikacji przydzieli mu niezbędne zasoby do pracy (w tym wydzielony obszar pamięci i przydział mocy obliczeniowej procesora). Przytaczana teoria może wydawać się odstraszająca, jednak w praktyce nie ma ona żadnego większego znaczenia podczas nauki programowania. Jako przyszły programista warto jednak żebyś zdawał sobie sprawę jakie procesy zachodzą w komputerze.


Oto cztery hasła zaczerpnięte z Wikipedii, których użyjemy do wykonania list:
Polska
USA
Rosja
Francja

PAŃSTWA - lista wypunktowana

PAŃSTWA - lista numerowana

  1. Polska
  2. USA
  3. Rosja
  4. Francja

PAŃSTWA - lista definicji

Polska
Rzeczpospolita Polska – państwo unitarne w Europie Środkowej, położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w przeważającej części w dorzeczu Wisły i Odry.
USA
Stany Zjednoczone Ameryki – państwo federacyjne w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.
Rosja
Federacja Rosyjska – państwo rozciągające się od wschodniej Europy poprzez północną część Azji po Ocean Spokojny.
Francja
Republika Francuska – państwo, którego część metropolitarna znajduje się w Europie Zachodniej, posiadające także zamorskie terytoria na innych kontynentach.